1962 < 1963 > 1964
Een impressie van Armando's werken uit 1963
In een brief aan vriend en groepsgenoot Jan Henderikse schreef Armando over de ontwikkeling van zijn beeldende werk. Het is opvallend dat daarbij ook nooit uitgevoerde - of niet bewaard gebleven - werken besproken werden: 'Na de serie 'boutekens' heb ik een serie prikkeldraad gemaakt (altijd zwart op zwart), verder ben ik lui, als altijd. Maar wel plannen en zelfs al een beetje bezig: een serie 'les signatures', dwz, op zwart fond met duidelijke letters mijn naam en een datum. Verder plan voor een serie 'omwikkelde schilderijen'. Dat zijn weer zwarte platen, daar omheen zwarte (jute) omwikkeld, geheel of gedeeltelijk. Zwarte platen gewikkeld in zwarte jute. Dit moet fraai en indrukwekkend zijn.' We zien ook dat dit jaar de kleur terugkeerde in het werk; na het 'zwarte' jaar 1960, ontstonden naast monochroom-rode ook witte en blauwe werken.
1963 was bovendien het jaar van de poëzie. In zijn brief aan Henderikse schreef Armando over zijn deelname aan het literaire tijdschrift Gard Sivic, en hoe de nieuwe koers van het tijdschrift werd bepaald door wat Armando 'de nieuwe poëzie' noemde. 1963-1964 zijn de jaren waarin zowel beeldend werk als proza en poëzie hand-in-hand gaan en volgens dezelfde werkwijze ontstaan. Het 'observeren en isoleren van delen werkelijkheid' stond centraal ; hetzij stalen platen of bouten, hetzij 'gevonden' teksten uit de ons omringende wereld. BELANGRIJKE TENTOONSTELLINGEN VAN 1963
‘Zero’, Galerie Diogenes, Berlijn ‘Panorama van de nieuwe tendenzen' Galerie Amstel 47, Amsterdam, ‘Armando, Henk Peeters, Schoonhoven’, La Cavana, Galleria d’Arte Contemporanea, Trieste ‘Punto. International Art Movement Exhibtion’, Taiwan Arts Hall, Taipei ‘VI Bienale Internazionale d’Arte’, Palazzo del Kursal, San Marino ‘Europäische Avantgarde’, Galerie D in der Schwanenhalle des Römers, Frankfurt am Main EEN KEUZE UIT CATALOGI EN ANDERE ARCHIVALIA |
Klik voor een groter formaat en meer informatie
|