1959 > 1960
Een impressie van Armando's werken uit 1959
1959 is het jaar van de Nederlandse Informele Groep. Eind 1958 besloten Armando, Kees van Bohemen, Jan Henderikse, Henk Peeters en Jan Schoonhoven tot oprichting van de groep. De kunstenaars waren sterk beïnvloed door de informele schilderkunst die met name in Frankrijk onder de noemer Art Informel naam maakte. Deze schilderkunst is te beschouwen als een 'worsteling met de materie'. De doeken en panelen zijn korstig, met dikke, pasteuze verflagen. Ook zien we dat alternatieve materialen aan de verf worden toegevoegd, zoals zand, stro en gips. In de loop van 1959 ontstonden Armando's eerste werken die van een nieuwe mentaliteit in de kunst getuigen. De Nederlanders hadden dat jaar al kennisgemaakt met kunstenaars van de internationale ZERO-beweging. Kunstenaars uit deze context zochten naar nieuwe uitdrukkingsvormen en materialen. ZERO betekende in die zin een afscheid van het traditionele, academische schilderij. Opmerkelijk is dat Armando dit jaar aan enkele informele schilderstukken níet-schilderkundige elementen toegevoegde. Met name Espace criminelle, 10/59 is een interessant overgangswerk, met op de kopse kanten een rij uitstekende spijkers. Dit werk geldt als een voorbode van een nieuwe kunst, die 'met beide benen op de grond staat': geen overdreven emoties in verf meer, geen gezwollen lyriek. Via Jan Henderikse, die in 1959 jaar naar Düsseldorf verhuisde, ontmoette Armando de Duitse kunstenaar Günther Uecker (1930). Het lijkt aannemelijk dat Ueckers vroege werken Armando inspireerden tot de toevoeging van spijkers aan enkele van zijn doeken.
Opmerkelijk is een installatie van Armando uit 1958, een jaar voorafgaand dus aan de start van deze NUL-index. Dat de installatie op deze plek toch genoemd wordt, hangt samen met twee karakteristieke eigenschappen die in opvolgende jaren tot bloei zouden komen: het anti-schilderkundige karakter en het gereduceerde palet van rood en zwart.
Armando ontwierp deze installatie voor de tentoonstelling 'Kleur' van 1958 in het Stedelijk Museum Amsterdam. Centraal element is een omgekeerde, van het plafond hangende boomstronk, geplaatst in een monochroom rood-zwarte ruimte. Het werk toont dat Armando zich ook in 1958 al oriënteerde op ruimtelijke installaties, alternatieve materialen en monochromie. |
Klik voor een groter formaat en meer informatie
BELANGRIJKE TENTOONSTELLINGEN VAN 1959
'Informele kunst', Vrije Akademie, Den Haag ‘Informele kunst’, Akademiegebouw Universiteit Leiden ‘Holländische Informelle Gruppe', Galerie Gunar, Düsseldorf ‘Niederländische Kunst seit 1945’, Westfälischer Kunstverein, Münster, doorreizend naar Städtisches Museum, Osnabrück ‘Informele Groep’, Universiteitshuis, Utrecht ‘Zero’, Rotterdamse Kunstkring, Rotterdam ‘Nederlandse Informele Groep’, Besiendershuis, Nijmegen ‘De Informele Groep’, Kunstkring De Waag, Almelo ‘Zero’, G58/Hessenhuis, Antwerpen ‘Informele Groep’, Boven de Beyerd, Breda ‘Zero’, Galleria Appia Antica, Rome EEN KEUZE UIT CATALOGI EN ANDERE ARCHIVALIA |