1962 was het jaar van de eerste grote museale ZERO-tentoonstelling. Februari 1962 vond in het Stedelijk Museum Amsterdam de tentoonstelling 'Nul' plaats, een presentatie die door deelnemende kunstenaars zelf werd geïnitieerd.
Armando was al in een vroeg stadium bij de plannen betrokken. Samen met initiatiefnemer Henk Peeters stelden de kunstenaars lijsten van beoogde deelnemers op en werd een tentoonstellingsconcept geschreven.
Het is veelzeggend dat de concepttitel voor de tentoonstelling aanvankelijk 'De laatste schilders' was. En toch was ook die titel alweer achterhaald. In voorgaande jaren immers, maakten deelnemende kunstenaars al hun nieuwe, 'anti-schilderkundige' werken. Uiteindelijk werd dus gekozen voor 'Nul'. Daarmee sloot de titel aan bij wat inmiddels internationaal als 'ZERO-beweging' naam maakte.
Armando, tentoonstelling 'Nul' in het Stedelijk Museum Amsterdam, 1962.
Met zijn installatie van autobanden (1962) en '32 zwarte bouten op zwart, 6/61' (1961), 122 x 244 cm
De tentoonstelling werd uitgebreid in de pers besproken en Armando's installatie van autobanden bleek een ware blikvanger. Deze installatie is een van Armando's zuiverste Nul-werken. Het werk is samengesteld uit bestaande, ready-made objecten (autobanden), en is dus als 'handschriftloos' te beschouwen, een kroonjuweel van de Nul-groep.
De installatie werd zelfs niet door Armando zelf geïnstalleerd. Aan de hand van nauwgezette instructies werd dat overgelaten aan medewerkers van het museum. Ook dat is een uitdrukking van de nuchtere houding van de Nul-kunstenaar, wars van artistieke fratsen en bohème.
V.l.n.r. Armando, Jan Henderikse, Henk Peeters en herman de vries, tijdens de opbouw van de tentoonstelling 'Nul', Stedelijk Museum Amsterdam, februari 1962
BELANGRIJKE TENTOONSTELLINGEN VAN 1962
‘Nieuwe Tendenzen’, Internationale galerij Orez, Den Haag 'Accrochage 1962', Galerie A, Arnhem ‘Armando, Van Bohemen, Gentils, Motz, Schoonhoven, Tajiri, Vandercam, Wagemaker’, Galerie Delta, Rotterdam ‘Nul’, Stedelijk Museum, Amsterdam ‘Nieuwe Tendenzen’, Academiegebouw Rapenburg, Leiden ‘Anti-Peinture’, G58 Hessenhuis, Antwerpen ‘ZERO’, Galerie Schindler, Berlijn ‘Neue holländische Tendenzen: Armando, Henderikse, Peeters, Schoonhoven’, Galerie Wulfengasse 14, Klagenfurt ‘Europe 1962. Painting and Sculpture’, New Vision Centre Gallery, Londen ‘Punto3’, Galleria della Palma, Milaan ‘Anno 62. Plastiek, grafiek en tekeningen’, Kunstcenrum ’t Venster, Rotterdam